SMK Balai Besar Dungun Terengganu

Sepakat Menjana Kecemerlangan Berbagai-bagai Bidang

SMK (P) Hamil

Newborn child, seconds after birth. The umbili...

Image via Wikipedia

ha ha… sekadar perkongsian…
Oleh ain fathihah

Berdasarkan ura-ura yang ada sekarang, maka tak mustahil akan wujud sekolah dengan nama begini tak lama nanti.

‘SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN (P) HAMIL’

Maka saya sebagai cikgu-to-be, akan menerima dengan taatnya jika diposting (ataupun latihan mengajar) di SMK (P) Hamil ni. Antara persediaan-persediaan yang perlu saya lakukan adalah ;

1.Saya perlu mengambil kursus asas perbidanan. Kalau dah cekap asas, bolehlah ambil kursus lanjutan. Jika mengajar di SMK (P) Hamil ini, maka tak mustahil tengah sedap-sedap saya mengajar topic Reproduction, tiba-tiba ada pelajar yang meraung disebabkan kontraksi mau bersalin. Hah, elok sangat. Terus saja la dengan demonstrasinya, tak gitu?

2.Saya perlu belajar serba sedikit cara-cara menguruskan bayi. Mungkin juga nanti akan ada pelajar perempuan di SMK (P) Hamil ni yang berkeras mahu membawa anak ke sekolah. Agak-agak sempoi tak, buat latihan Matematik Tambahan SPM sambil menyusukan anak? Ataupun pelajar yang sedang menjawab soalan peperiksaan, memberikan bayinya kepada pengawas bertugas (cikgu) untuk dikendong dan dijaga selama 3jam.

3.Saya perlu menjadi ejen Mustika Ratu (Set Bersalin) ataupun ejen Sendayu Tinggi, juga set jamu untuk wanita selepas bersalin. (jamu perapat dan krim payudara montok? muahaha) Walaupun kakitangan kerajaan tidak boleh berniaga…….ala, cincai kiralah. Untunglah kalau jadi ejen jamu Sendayu Tinggi di SMK (P) Hamil ni. Set-set Jamu untuk wanita dalam pantang mesti laku punya lah. Pelajar yang mahu tempah, sila hubungi Cikgu Nurul ya!

Selain set jamu, saya juga boleh menjadi ejen menjual pengepam susu badan, sling (beg kendong bayi), dan juga pil perancang kehamilan.

4.Saya perlu bersedia mental dan fizikal (terutamanya jika saya belum berkahwin) untuk menjawab soalan-soalan pelik daripada pelajar-pelajar yang sedang hamil ini. Manalah tau, ada yang rajin bertanya soalan berbunyi, “adakah seks selamat untuk saya yang sedang hamil?” dan, “jika boleh, bagaimana?”.

Ataupun mendengar keluhan bakal ibu 16tahun, “Cikgu, saya tak larat nak layan suami saya malam tadi. Dia tak faham ke saya tengah mengandung ni”. Dan cikgu cuma mampu menahan rasa. ‘wei aku ni anak dara lagi tau!’. Ouhhh mungkin ini omelan balasan cikgu perempuan yang mengajar di SMK (P) Hamil.

Huhu. Baru empat. Ada banyak lagi. Tapi tak sanggup nak bayangkan dah. Fuh, sekolah untuk pelajar hamil? Sekolah untuk pelajar berkahwin? Ceh. Secara peribadi, saya memang tak setuju. Saya yang dah belajar di Universiti ni pun Baba saya tak bagi kahwin lagi tau! Apatah lagi nak bagi hamil.

Buayafren : Ayang, ayang sayang abang tak? Jom la kita projek.

Gelifren : Okay, kanda pakai kondom ya.

Buayafren : Ala dinda ni. Mahal la kondom. Kanda kan sekolah lagi. Duit poket dah buat beli rokok.

Gelifren : Takmau, takut. Kalau ayang mengandung macam mana?

Buayafren : Ayang jangan la risau, sekolah untuk pelajar mengandung kan ada. Apa susah. Nanti suruh saja bapak ayang daftarkan ke sekolah tu.

Gelifren : iyalah. Suka suka suka! Jom la kita projek.

Maka masalah buang bayi dapat dibendung. Begitukah, pak menteri?

sumber: http://srikandiputri.blogspot.com

Tinggalkan Jawapan

